четвъртък, 18 април 2013 г.

РОБЪРТ СИЛВЪРБЪРГ - Денята на пришълците



За мен четенето на Робърт Силвърбърг не е просто удоволствие, то е нещо много повече. Винаги съм таил топли чувства към този писател, поради редица причини: това, че е един от живите класици, заради готиното му отношение към нашата страна, специфичния му, почти приказен стил на изразяване. Лично аз имам една много (не)лоша черта - винаги започвам да чета даден писател чрез най-неизвестните му произведения (просто искам да кажа, че не съм чел поредицата за Маджипур), но при Силвърбърг явно няма слабо. До момента съм имал удоволствието да се запозная с няколко негови книги и разкази и много малко от тях не са ми допаднали (само романа "Първата вълна", който явно не беше мой стил). А това рядко се случва при мен. 

Та да се върна на обсъжданата книга - "Денят на пришълците", както е преведена на БГ. Това не е обикновено НФ произведение. Тук говорим за нещо невероятно. Първо, романът е посветен на Хърбърт Уелс, при което се търси явна алюзия с "Война на световете". Също както в повестта на англичанина, тук Силвърбърг "насажда" над главите ни чуждопланетни нашественици. Второ, долу-горе с това приключва всичко за извънземните. Ако някой очаква дълбоки подробности как изглеждат, каква е психологията им, надява се на безкрайни гонки и стрелби - това не е вашата книга. Това е роман за човешкото поведение, човешките взаимоотношение и човешката психология. Всички герои са много живи и интересни, дори и отрицателните. Темпото на разказване е много умерено, дори бавно, но просто Силвърбърг е невероятен разказвач. 

Лично аз намирам само положителни неща в тази книга. Хареса ми много и определено издигна Робърт Силвърбърг на още по-високо стъпало за мен.

А да не забравя да спомена и камео участието на герой, който е българин и носи името Димитър. 

Няма коментари:

Публикуване на коментар